25.02.2014
25.02.2014
Редакція Postpaper приєдналась до нічного чергування автопатрулю та побувала на блокпостах при виїзді з міста, дізналась про нічні пригоди та поспілкувалась з волонтерами, що охороняють місто. Також, редакція побувала у координаційних центрах та поспілкувалась із керівниками Самооборони, «Охорони міста» та інших громадських організацій аби дізнатись, як саме організовано автопатруль та процес правопорядку в місті, та як саме відбувається співпраця з міліцією та ДАІ.
Після «Ночі гніву» мешканці міста взялись власноруч забезпечувати правопорядок, координуючи свої дії між собою та працівниками міліції, яких істотно не вистачає, аби стежити за порядком. Минулого тижня були організовані піші, велосипедні та автомобільні патрулі. Лише в автомобільному патрулюванні кожної ночі бере участь декілька сотень львів’ян, а загальна кількість зголошених сягнула за дві тисячі. Львів'яни - власники автомобілів, самоорганізовуються та долучаються до різних ініціатив, які були вже створені, або з’явились безпосередньо для слідкування за порядком в місті на автомобілях.
На даний момент у Львові діє громадська ініціатива «Автомобільна охорона міста», «Автосотня» — загін Самооборони, «Галицький легіон», «Нічна варта», «Дорожній контроль». Всі громадські організації виконують дещо різні функції, які часто перетинаються — формують патрулі на кожен район міста, забезпечують патруль окремих об’єктів, організовують виїзди на «гарячі» точки, формують автоколони, тощо. Ініціативи автопатрулю координують дії між собою, а в разі виявлення правопорушень — усі повідомлення передаються на гарячу лінію та працівникам міліції.
Автопатрулювання відбувається переважно у нічний час. Добровольці обов’язково записуються у координаційних центрах, де отримують наліпки на автомобілі та спеціальні жилети, а також обирають район для патрулю. Зазвичай, це той район в якому вони проживають. Хоча багато хто з патрулів приїжджає до блокпостів, що знаходяться на виїздах/заїздах в місто, чи приєднуються до автоколон. Координувати дії допомагає інтернет-рація з назвою каналу «Варта 1», в ефірі якого активісти повідомляють про те, що відбувається на вулицях міста.
Редакція приєдналася до одного з автопатрулів, який прийняв до себе в салон. Спочатку, автопатруль зареєструвався у штабі «Самооборони», потім вирушив до обласного управління МВС, далі до блокпостів на півночі Львова, а вже потім — вийшов на патруль центральними вулицями міста.
На всіх виїздах з міста львів’яни організували блокпости. Активісти вночі зупиняють майже кожну машину, пропускаючи швидкі та спецтехніку. Особливо пильно перевіряють вантажівки та мікроавтобуси.
Тут розташований один з найбільших блокпостів міста. Він виник для блокування ДАІ, коли були спроби перешкодити виїзду активістам автобусами на Київ. Пізніше мешканці району вийшли охороняти місто від тітушок, а зараз слідкують за правопорядком.
Нам вдалось поспілкуватись з Андрієм — активістом, він працює зубним техніком в Медичному університеті, на блокпості — вже третю ніч поспіль:
«Ми це робимо не для когось, а для себе. Ми охороняємо своє рідне місто, не чуже. На наші перевірки 95% людей реагує позитивно, під’їжджаючи до поста включають світло в салоні, щоб був «обзор», не задоволених мало. Звертаємося «Слава Україні». Якщо іноземці — «Добрий вечір», буває спілкуємось по-польськи. Це все на добровільних початках. Я працюю 3-ю ніч, з 10-ї вечора до 5-ї ранку. На другий день мені треба на роботу. Хтось робить свою роботу на Майдані, а ми стоїмо тут. Тут людей менше 30-40 не буває, буває більше — 250-300.
Є мобільна рація, по якій координуємо роботу. На цьому пості переважно місцеві. Вже здружилися, добре знаємо один одного. Маємо телефони постів в Дублянах, Гамаліївці, якщо від нас хтось втікає — його там зупиняють, кидають «їжаки» на дороги, перекривають дорогу».
У Дублянах пост розділений на дві частини. На блокпості є автомобільні знаки та «їжаки».
Розповідає Ярослав — один з активістів: «На пості — місцеві мешканці, місцева Самооборона. Координуємось по телефону. Був один випадок, коли ми пропустили автобус з тітушками, потім їх наздогнали біля Миколаєва, проїхали блокпост так, що чуть людей не позбивали. Це ще було в ніч з середи на четвер. Після цього, таких історій вже не повторювалось, головна проблема — це п’яні. Змінюємось кожні три години, менше людей на ранок, але переважно все спокійно».
Тут — найменша кількість людей, щоправда поруч стоїть пост ДАІ.
Андрій, один з активістів розповідає: «Зараз тут знаходяться хлопці зі Львова, ми прийняли пост від місцевих мешканців. Постійно чергуємось, кожні 4-5 годин. П’яні — найчастіша проблема. Також перевіряємо підозрілі машини, нам передають інформацію про тих, хто не зупинився на інших постах. Сміттєвози, бензовози чи інші машини, що можна розрізнити — ми не зупиняємо. Співпрацюємо з постом ДАІ. Якщо якісь питання в юрисдикції ДАІ — ми передаємо це їм, вони цілком нормально реагують».
За словами працівника ДАІ, чий пост знаходиться на відстані 100 метрів від блокпосту, правопорушень стало набагато менше, адже перевіряють багато машин.
Це останній блокпост біля Львова, решта — по трасі на Київ, багато з яких вже розібрали.
Після відвідин блокпостів автопатруль, в якому була редакція повернувся в центр міста. Тут було спокійно, жодних правопорушень. Була нагода простежити, як працює канал «Варта-1».
Більшість автопотрулів координують свої дії через канал «Варта-1». Слід зазначити, що з’являється багато хибних викликів. По дорозі в місто, редакція стала свідком «пригоди», яку озвучили по рації: «Нібито хтось на чорному мерседесі намагався викрасти дівчину чи побити. На разі шукаємо мерседес та дівчину». Через п’ять хвилин з’явилось повідомлення: «Все спокійно, це мій знайомий забирав знайому додому, все спокійно, повторюю». Але ще хвилин 40 після цього по рації звучали повідомлення про те, як хтось далі шукає мерседес. Повідомлень таких багато, більшість потім спростовується. За словами деяких активістів патрулю, координація поки що здійснюється на слабкому рівні. Коли з’являється повідомлення про порушення, туди приїжджають всі: ті, хто хоче допомогти, та ті хто хоче драйву. Бували випадки, коли з’являлась інформація про погроми піцерії, туди з’їхались десятки машин, а там все спокійно. Розповідають про інцидент на вокзалі. В одну з перших ночей туди приїхало близько 150 автопатрулів. Деякі автопатрулі не знають про свої права та обов’язки, хоча в останні дні, на «гарячі точки» приїжджають працівники міліції, що зменшує навантаження на патрулі та дозволяє вирішувати проблеми у правовому полі.
Загалом, вражає кількість активістів та їхня активність. Вночі канал «Варта» заповнений — близько 500 людей підключені до каналу, так учасники патрулю спілкуються між собою. У разі виявлення правопорушення, автопатруль повідомляє про це на гарячу лінію міста або координаторам, на місце приїжджають працівники міліції або ДАІ. Випадків самосуду не зафіксовано, в останні дні робота автопатрулю стає все більш налагодженою.
Редакція звернулась за коментарем до координаторів патрулів.
«Автомобільна охорона Львова», громадська ініціатива, яка знаходиться у Міськраді, Святослав:
«Автопатрулі «Охорони Львова» виконують функцію контрольно-патрульної служби та ДАІ, які б мали контролювати дорожній рух, а також частково охороною правопорядку. Співпрацюємо з ДАІ та міліцією, при потребі викликаємо їх для затримання осіб в нетверезому стані або при інших правопорушеннях. Ми є окремою ініціативою, яка ніяк не зареєстрована, та якій Міськрада погодилась виділити приміщення. Координуємо свої дії з гарячою лінією міста. В нашій базі автоохорони — 500 машин, розсилаємо людям смс — вони зголошуються чи ні. Автопатрулі працюють з 23:00 до 7:00. Наші патрулі виступають на зміну від 10 до 20 машин на район в дві зміни. Плюс, ми співпрацюємо з Самообороною, пішими патрулями та іншими організаціями, канал «Варта 1» теж слухаємо».
Координація автомобільних охоронних груп у Львові: (068) 58-12-934
Громадська організація «Галицький легіон», вул. Винниченка 16, пані Ірина:
«18-19 лютого ми оголосили про набір дружини саме на автомобілях, саме вночі. Патруль здійснюємо з дев’ятої вечора до дев’ятої ранку. На початку патрулювали 5 машин, ми запрошували працівника міліції та депутата з міськради. Згідно з Законом України громадяни мають право слідкувати за порядком разом із працівником міліції. Зараз патрулів стало дуже багато й не всі машини можуть рухатись так. За нашою інформацією, автопатрулів в місті близько 2-х тисяч. Ми виконуємо роль диспетчерської та координаційної служби. Ми формуємо колони, на кожний район — по 5 колон, а також піший патруль з 10-и осіб. Всі подальші дії вони узгоджують з координатором. Якщо бачать якусь підозру — повідомляють та викликають міліцію. Також, ми охороняємо деякі об’єкти — консульства, магазини зброї — власники самі попросили, адже їхніх сил замало».
Запис автопатрулів: (063) 075-89-57
Автомобільна сотня Самооборони, вул. Шота Руставелі, 2.
Пані Оля: «Є багато людей, які насправді бажають допомогти, але одного бажання мало, їх потрібно організувати та відправити у відповідні точки. Зараз дуже багато людей. Є телефон гарячої лінії або люди приходять сюди особисто. За кожною машиною закріпляється номер, за яким можна ідентифікувати. Також працюємо з патрулями вдень, якщо наприклад в місті організовується піша хода, ми організовуємо водіїв, щоб допомогли перекрити рух на деяких вулицях міста. Нам телефонують з різних точок, от наприклад біля «Грандготелю» затримали шахрая, який нібито на потреби Майдану зібрав велику суму — туди виїхали наші представники. В базі даних ми маємо номера телефонів та адреси добровольців, звертаємось до людей за місцем проживання. Спочатку ми займалися тільки «гарячими» точками біля військових частин, а зараз почали займатись повністю охороною порядку. За дві доби до нас записалось більше, ніж 300 людей. Ми говоримо не вмішуватись, людина повинна тільки спостерігати, десятники і сотники перевіряють інформацію та направляють куди звернутися. Ми тепер збираємо всіх, щоб краще скоординувати дії. Створюємо єдину базу, тут у центрі цілодобово працюють волонтери — дівчата студентки».
Телефон гарячої лінії міста: (032) 297-59-11
Редакція висловлює подяку Пришляку Миколі, що допоміг створенню матеріалу взявши редакцію з собою на автопатруль.
Розмова про те, що відбувається з міліцією, що чекає на Самооборону, як львів'яни самоорганізовуються та про контроль роботи правоохоронних органів. →
Основа мета велопатрулів — спостерігати за порушеннями та попереджати про них гарячу лінію міста або райадміністрації. →